На замовлення та у співпраці з Міністерством культури та інформаційної політики України, за підтримки програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України» Київська школа економіки підготувала дослідження про економічний вплив креативних індустрій. Звіт презентує загальний економічний зріз креативних індустрій за 2019 рік.
«Дані є цінним інструментом прийняття рішень. Тому для Міністерства важливою стала спільна аналітична робота разом з Київською школою економіки. Її результатом стало ґрунтовне дослідження з чіткою методикою, яке виокремило основні економічні дані, необхідні для адвокації креативних індустрій. Вперше обчислено мультиплікатори і показано, що державні інвестиції у формі капітальних вкладень призводять до найбільшого економічного зростання. Висновки дослідження будуть використані для пріоритезації секторів, ефективного використання ресурсів та стануть data-based основою для розробки відповідних політик у сфері креативних індустрій», — зазначає Міністр культури та інформаційної політики України Олександр Ткаченко.
Дослідження порівнює креативні індустрії України, США, Німеччини, Великої Британії, Польщі, Туреччини, Канади і фокусується на таких показниках для України:
- додана вартість, кількість суб’єктів господарювання та кількість зайнятих осіб за видами економічної діяльності, що належать до креативних індустрій;
- обсяг експорту та імпорту товарів у сфері креативних індустрій, що базується на методиці ЮНКТАД;
- обсяг експорту та імпорту креативних послуг, що базується на методиці Інституту статистики ЮНЕСКО;
- мультиплікатори валового випуску та валової доданої вартості, що демонструють вплив креативних індустрій на суміжні сектори економіки та економіку в цілому.
Показники обчислено на основі офіційних даних формального сектору економіки, отриманих з Держстату й НБУ, а також методик МКІП, КШЕ, ЮНКТАД та ЮНЕСКО. Для обрахунку мультиплікаторів використано підходи таблиці «витрати-випуск» та обчислювальну модель загальної рівноваги; у зв’язку з недостатнім рівнем деталізації українських статистичних даних застосовано коефіцієнти, засновані на даних проміжного споживання креативних індустрій Польщі.
Дослідження стане базою для подальшого поглибленого аналізу окремих секторів креативних індустрій (дизайн, мода, народні художні промисли, концертна і музична індустрії тощо), що врахує їхню специфіку і, зважаючи на наявні статистичні обмеження, напрацює відповідні секторальні методики.
Резюме дослідження
У 2019 році креативні індустрії згенерували 3,94% доданої вартості в Україні (₴ 117 млрд), забезпечили роботою 352 тисяч людей, або 3,6% зайнятих осіб.
Найбільші креативні сектори за обсягом створеної доданої вартості — ІТ; реклама, маркетинг та PR; аудіовізуальний сектор; архітектура; видавнича справа.
Частка доданої вартості креативних індустрій в економіці Україні співмірна з часткою креативних індустрій в економіці Німеччини.
Експорт креативних товарів склав $ 0,51 млрд, а експорт послуг — $ 5,4 млрд (лідером є комп’ютерні послуги). Експорт креативних послуг у 2019 році становив 30% загального експорту послуг.
Збільшення капіталу в секторах креативних індустрій на 1 грн призводить до збільшення загального ВВП на 1,9-2,2 грн.