З 21 по 25 жовтня в Києві відбулася перша сесія очних тренінгів у рамках проєкту «Бібліотеки як простір психосоціальної підтримки», участь у яких взяли 30 бібліотекарок із 17 книгозбірень Житомирської, Київської та Одеської областей.
Тренінги охоплювали низку важливих тем, серед яких: методи психосоціальної підтримки, інструменти самодопомоги, перша психологічна допомога, профілактика професійного вигорання, психоемоційне розвантаження через творчість та читання, моделі співпраці в громаді для підтримки психічного здоров’я населення з урахуванням основних принципів травмо-інформованого підходу, створення комфортного психосоціального простору в бібліотеці.
До проведення навчань були залучені такі фахівці: Марина Пристінська, спеціалістка з питань освіти, методистка початкової школи, нейропедагог, практичний психолог, тренерка НУШ, консультантка ЮНЕСКО; Світлана Ковальчук, учений секретар Національної бібліотеки імені Ярослава Мудрого, методистка, консультантка ЮНЕСКО; Альона Попова, спеціалістка з питань освіти, психічного здоров’я та психосоціальної підтримки ЮНЕСКО; Наталія Каташинська, програмна спеціалістка ЮНЕСКО з питань освіти, керівниця проєкту.
Експертна підтримка також надавалась партнерськими організаціями. Так, тренерки Вікторія Бондарчук та Катерина Мацелюк з Товариства Червоного Хреста в Україні провели для бібліотекарів денний тренінг з першої психологічної допомоги, а тренерка та арт-терапевтка Інна Душка з ГО «Інститут Республіка» — сесію з арт-практик.
«Через виклики війни, зростає потреба у психосоціальній підтримці. І бібліотеки можуть допомогти громадянам подолати тривогу і стрес, переживати втрати та надавати інформацію щодо психосоціальної підтримки. Цей проєкт має на меті забезпечити якісну підтримку один одного як серед працівників бібліотек, так і відвідувачів бібліотек», — сказала Леся Хемраєва, начальниця відділу політики безбар’єрності, гендерної рівності та ментального здоров’я МКСК.
У підсумку учасниці першої сесії очних тренінгів отримали відповідні сертифікати.
За умовами проєкту, в наступні два місяці бібліотекарі повинні організувати тематичні локації та оформити комфортний психосоціальний простір у своїх бібліотеках з урахуванням травмо-інформованого підходу; провести два тематичні заходи з психосоціальної підтримки для колег та для відвідувачів бібліотек з використанням наданих інструментів, вправ і методик; інтегрувати психосоціальну підтримку в річний план роботи бібліотеки на 2025 рік як рутинну діяльність та регулярні заходи.
Команда проєкту підтримуватиме учасниць упродовж наступних двох місяців, а також проведе 2 групові вебінари на тематику психосоціальної підтримки в бібліотеках з урахуванням запиту від учасників, надаватиме індивідуальні консультації учасникам для розв’язання конкретних кейсів та викликів, надасть верифіковані інформаційні та навчальні матеріали та мапу перевірених сервісів для інформування та перенаправлення користувачів бібліотек.
Навчальна програма розроблена та реалізовується ЮНЕСКО спільно з Міністерством культури та стратегічних комунікацій за фінансової підтримки Японії у співпраці з Координаційним центром з психічного здоров’я Кабінету Міністрів України.
Проєкт та навчальна програма «Бібліотеки як простір психосоціальної підтримки» є складовою пріоритетного проєкту «Мистецтво допомагати» Міністерства культури та стратегічних комунікацій України в межах Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?» за ініціативою першої леді Олени Зеленської.