До Національного художнього музею України повернулася картина «Жіночий портрет», викрадена під час Другої світової війни

У Національному художньому музеї України представили особливий експонат — «Жіночий портрет» Владислава Галімського (1898). Цей твір, викрадений під час Другої світової війни, повернувся до музейної колекції після десятиліть втрати — завдяки спільним зусиллям команди Національного художнього музею України та Служби зовнішньої розвідки України.

«Жіночий портрет» став першим твором з колекції НХМУ, який вдалося повернути після його незаконного вивезення під час Другої світової війни. Пошук і верифікація картини тривали кілька років. Уперше полотно виявили на аукціоні в Штутгарті (Німеччина) ще у 2018 році. Завдяки ретельному аналізу опису, розмірів та зіставленню з довоєнними музейними фотографіями вдалося достеменно підтвердити його походження. Після виявлення картини музей звернувся до МКСК та Інтерполу України, ініціювавши офіційне розслідування.

«До кожного рядочка в списку втрат музею ми роками шукали зображення й перевіряли всю можливу інформацію. І ось один із творів ми побачили на аукціоні в Штутгарті — з’явилася надія, що зможемо його якось повернути. Аукціони не йшли нам назустріч, і ми зверталися до Інтерполу та інших організацій. Але справжній прорив стався, коли ми надали інформацію Службі зовнішньої розвідки», — зазначила генеральна директорка НХМУ Юлія Литвинець.

Музей уже багато років послідовно займається пошуком творів, втрачених у роки Другої світової війни. Тоді з його фондів було вивезено понад 65 тисяч одиниць зберігання — живопис, графіку, скульптуру, бібліотечні фонди, декоративно-ужиткове мистецтво та архівні матеріали. Станом на сьогодні вдалося повернути лише 262 твори. Ці історичні втрати болісно перегукуються із сучасною війною, у якій Україна знову втрачає свою культурну спадщину внаслідок російської агресії. У такій реальності кожен повернений витвір — це не просто експонат, а символ національної памʼяті, незламності й культурної тяглості.

«Аукціон був напівлегальним, а покупець — анонімним. Ми провели цілий комплекс заходів, щоб встановити його особу, яка виявилася доволі цікавою. Це був громадянин Білорусі, тісно пов’язаний із режимом Лукашенка. Він чудово знав, що купує викрадену в Україні картину. Ми провели кропітку роботу — визначили весь шлях картини після аукціону й урешті вийшли на покупця. Наші перемовини з ним були досить тривалими. Результат ви бачите сьогодні — ця картина знову в музеї», — розповів офіційний представник Служби зовнішньої розвідки України Олег Александров.

Наразі відвідувачі можуть побачити «Жіночий портрет» у залах НХМУ. Він експонуватиметься протягом місяця як нагадування про важливість збереження культурної спадщини та ефективної співпраці між фахівцями й державними інституціями.

Окрім самого полотна, глядачам доступна також цифрова реконструкція історичної виставки «Український портрет XVII–XX століть», що відбулася у стінах музею 1925 року. Саме тоді твір Галімського вперше був представлений публіці. Сьогодні завдяки сучасним технологіям можна знову «прогулятися» залами тієї виставки, побачити, як виглядала історична експозиція, та глибше зрозуміти значення повернутого шедевра в контексті української мистецької традиції.

Фото: Укрінформ

Вас може зацікавити

Культура як рушій відновлення: в Україні стартувала програма «Кластери Відродження»

Україна відкрила стенд на Міжнародному книжковому ярмарку у Варшаві