31 травня 2021 року Міністр культури та інформаційної політики України, народні депутати і голова ДАРТ презентували результати ролінгового дослідження попиту на туристичні продукти різних соціальних та вікових груп населення України, а також настрої туристичної динаміки по Україні.
За даними дослідження, більше половини респондентів (53,1%) планують провести відпустку в Україні і лише кожен десятий – виїхати за кордон. Серед тих, хто планує відпустку в Україні – 44,5% прагнуть відпочивати за межами своєї області. Решта планує відпочивати вдома або в межах своїх областей. Водночас, 42,2% дуже рідко або ніколи не подорожують країною, і це різко залежить від віку. Серед категорії 60+ 40% взагалі не подорожує.
Більше половини українців не планують відпустку цього року. І тут є пряма залежність від рівня добробуту респондентів: чим він вищий – тим більше планують відпочивати. Чим більше забезпечений респондент, тим більшою є для нього туристична привабливість України. З тих, хто планує відпочити, найбільше молоді.
Найбільш поширений транспорт під час мандрівок для наших туристів – власне авто (33,1%), стільки – автобусами та маршрутками, і лише кожен п’ятий подорожує залізницею.
Найпопулярніший вид відпочинку серед українців пляжний (29,8%). 36,5% – віддають перевагу відпочинку на природі, 27,7% – морському, 12,3% – у горах. Міський відпочинок складає 7,9%. Чоловіки віддають більше перевагу відпочинку на природі, а жінки – пляжному відпочинку.
Найпопулярніший серед регіонів туристичний напрям в Україні – Одещина (17,4%), далі йдуть Львівська, Київська, Івано-Франківська, Закарпатська, Запорізька, Дніпропетровська, Херсонська, Черкаська та Харківська.
При цьому найпопулярніший морський курорт – Затока, природній – Асканія-Нова, міський – Києво-Печерська Лавра та Старе місто Львова.
У заході взяли участь: міністр культури та інформаційної політики України Олександр Ткаченко, голова Державного агентства розвитку туризму України Мар’яна Олеськів, народні депутати України Олександр Корнієнко та Дмитро Нальотов, а також представники компанія «Оперативна соціологія», соціологи, керівниця відділу досліджень Олександра Кокшинська та проєктний менеджер Юлія Толстік.
Олександр Ткаченко: “Ми у Міністерстві продовжуємо говорити про туристичний потенціал України. У тому числі про внутрішній туризм. Те, що українці подорожують виключно за кордон і майже завжди віддають йому перевагу — міф. І зібрана статистика це доводить. У нас є з чого обрати: море, гори, історичні місця і на додаток потужна сфера гостинності. Завжди можна спланувати відпочинок за своїми вподобаннями.
Подібні дослідження дозволяють більш чітко розуміти поточний стан у галузі. Керуючись припущеннями, неможливо обрати потрібний вектор для розвитку. Завдяки статистиці, ми можемо побачити прогалини та сильні сторони галузі. Це основа, яка стане обов’язковою для стратегії з піднесення внутрішнього туризму”.
Олександр Корнієнко: “Ми впевнені у тому, що туризм – галузь, яка має величезний потенціал і точно відіграватиме значну роль у економічному зростанні України. Сьогодні наша політична сила ініціює і втілює у життя чисельні законодавчі зміни, аби туризм в нашій країні розвивався, щоб Україною мандрували і українці, і іноземці. Ми розраховуємо на кумулятивний ефект податкових стимулів, регуляторних спрощень, потужних програм Президента України «Велике будівництво» і «Велика реставрація». І для нас важливо застосовувати системний та науково-обґрунтований підхід до аналізу перспектив розвитку галузі, який грунтується на вивченні настроїв, пріоритетів і вподобань наших громадян”.
Дмитро Нальотов: “Для туризму дуже важлива статистика. Ми сьогодні не розуміємо, що взагалі відбувається в туристичній галузі. Не знаємо, куди люди мандрують, хто до нас приїжджає, які регіони обирають українці. І це ролінгове соціологічне дослідження дає нам перші реальні цифри, що ж насправді цікавить українців в Україні, хто приїжджає, на який термін, в які саме регіони, як планують відпустку, на якому транспорті приїжджають. Це найважливіша інформація, щоб відштовхуватися надалі і Державному агентству розвитку туризму, і нам у розробці законів, як саме вибудувати цю систему взаємовідносин туристичної галузі з державою”.
Мар’яна Олеськів: “Важливою інформацією є те, що велика частина нашого населення з вищими доходами вибирає відпочинок у своїй власній країні та вважає Україну туристично привабливою. І це попри всі нюанси щодо туристичних послуг та інфраструктури.
Другим вагомим аспектом даного дослідження є те, що молодь в Україні активно мандрує. Наше завдання – збільшити цей відсоток, бо коли люди подорожують в молодості, пізніше вони будуть привчати до цього і свої сім’ї, своїх дітей. Це стане основою для формування культури подорожей Україною.
Зверніть увагу, що пенсіонери мандрують суттєво менше. Отже одним із завдань, і про це йдеться в указі Президента, є запровадження пільгових програм для подорожей пенсіонерів, щоб вони теж мали таку можливість, як їхні ровесники із західноєвропейських країн. Презентовані сьогодні результати соціологічного дослідження будуть враховані при розробці нашої маркетингової програми. Щоб подивитись на її ефективність, варто виміряти ці ж показники через рік. І ще раз наголошую, що туристична статистика та дані є основою для прийняття ефективних управлінських рішень, тому ДАРТ буде робити багато якісних і кількісних досліджень протягом цього року”.
Наразі законотворці спільно з ДАРТ також працюють над змінами до Закону «Про туризм» у другому читанні, які стануть новим поштовхом для розвитку галузі. Зокрема, цьому сприятиме впровадження прозорих правил роботи суб’єктів туристичної діяльності та єдиної консолідованої статистики.