МКІП дедалі більше стикається з проявами неналежного дотримання законів через надмірну зацікавленість у майнових комплексах, які в разі ліквідації закладу культури становлять додатковий комерційний інтерес. Особливо це стосується районних закладів культури.
Непоодинокими є випадки звернень районних державних адміністрацій для погодження ліквідації районних клубних закладів чи бібліотек. Однак відповідно до законодавства (закони України №1009-ІХ та № 1081-IX), районні державні адміністрації не мають права ліквідовувати районні заклади культури і зобов’язані передати їх на баланс територіальної громади, на території якої вони знаходяться, а відповідні місцеві ради не можуть відмовитися прийняти у комунальну власність територіальних громад такі заклади.
ТІЛЬКИ після передачі закладів, в разі прийняття рішення про необхідність ліквідації чи реорганізації зазначених закладів, до МКІП має звернутися територіальна громада, якій будуть передані ці заклади культури.
Безпідставне скорочення базової мережі закладів культури може призвести до неефективного управління культурою на місцевому рівні, знищення об’єктів культурної спадщини та зниження якості культурних послуг, що надаються населенню. Щоб мінімізувати ці ризики МКІП розроблено проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Мінімальних державних соціальних стандартів забезпечення громадян культурними послугами», які визначають базовий набір культурних послуг, критерії та показники виконання цих стандартів, а також вимоги до приміщень та обладнання закладів культури, що надають базові культурні послуги, в тому числі і щодо організації мереж клубних закладів, бібліотек, мистецьких шкіл, закладів кіномережі.
Також наголошуємо, що організаційна трансформація закладів культури в Центри культурних послуг є інструментом оптимізації мережі, який має гарантувати якісні і доступні послуги громадянам і в жодному разі не скорочувати та не обмежувати доступ жителів до послуг. Розвиток Центрів культурних послуг можливий лише за наявності чіткої стратегії розвитку закладів в тому числі із завданнями на поточний рік. Заборонено поєднання закладів культури із закладами спорту чи закладами освіти.
Якість та доступність публічних послуг в територіальній громаді не можуть бути нижчими, ніж до укрупнення громади. Цей принцип має бути основоположним у процесах оптимізації мережі закладів культури.