2 жовтня Міністерство культури та стратегічних комунікацій України на виконання 72 пункту плану заходів Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року організувало першу робочу зустріч з розробки методичних рекомендацій щодо забезпечення можливості безбар’єрної участі громадян у культурному житті, доступі до культурних послуг, культурних цінностей, культурної спадщини та інформації про них.
До участі в події долучилися представники МКСК, Міністерства економіки України, Міністерства соціальної політики України, Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення, Державне агентство України з питань кіно, комунікаційні експерти, засновники громадських організацій та комерційних інституцій.
Партнерами у цій важливій ініціативі стали ГО «Доступне кіно», ПОГ «Інклюзивно Привітні» та ГС «Ліга Сильних» за технічної підтримки ООН Жінки в Україні.
Модераторка зустрічі, керівниця відділу політики безбар’єрності, гендерної рівності та ментального здоров’я МКСК, Леся Хемраєва акцентувала увагу на необхідності врахування думок громадськості та залучення фахівців для формування рекомендацій щодо доступності культурних послуг.
«Я дякую всім, хто приєднався до нашого першого обговорення. Для нас важливо, щоб культурні послуги та інформація про них були доступними. Саме тому ми прагнемо почути ваш досвід та вашу думку — і тих, хто створює контент, і тих, хто ним користується. Безбар’єрність — це не просто вимога часу, а наш спільний обов’язок. Кожен має мати рівний доступ до інформації, культурних послуг та можливостей незалежно від їхнього віку, статі, стану здоров’я чи соціального статусу», – наголосила Леся Хемраєва.
У межах події були запропоновані пропозиції щодо покращення надання культурних послуг людям з порушенням слуху та зору, зокрема учасники підкреслили важливість використання субтитрів та аудіодискрипції, перекладу жестовою мовою та текстового розміщення.
Представник ПОГ «Інклюзивно Привітні» Віталій Сергійчук підкреслив, що, враховуючи міжнародний досвід, вирішено провести опитування серед фокус-груп, яке дозволить врахувати практичний досвід людей з інвалідністю, їхні потреби та виклики, з якими вони стикаються під час взаємодії з культурними продуктами. На основі результатів роботи фокус-груп будуть внесені пропозиції до запропонованих рекомендацій.
Учасники зустрічі підтримали ідею об’єднання спільних зусиль з напрацювання ідей з безбар’єрності медіа. Вони поділилися власним досвідом створення проєктів, які допомагають людям з інвалідністю дивитися кіно, відвідувати театри та музеї, отримувати інформацію з різних джерел.
«Ми готові аналізувати усі відповіді від фокус-груп, аби отримати важливі поради безпосередньо від наших користувачів. Вони допоможуть зробити кіно ще більш доступним, функціональним і корисним. Ми також готові комунікувати з різними міжнародними студіями та компаніями, аби вони долучалися до адаптації фільмів, серіалів для глядачів з порушенням зору та слуху. Близько року тому ми якраз почали тісно співпрацювати зі студіями Голлівуду», – наголосила генеральна директорка «Планета Кіно» Наталія Байдан.
Своєю чергою представниця платформи «MEGOGO» Валерія Толочина поділилася досвідом реалізації комунікаційної кампанії: «Ми переклали більше 10 тисяч аудіовізуальних творів, і це ще навіть не 10% того, що ми маємо. Це невелика кількість, але ми продовжуємо працювати над тим, щоб зробити контент доступним. Наприклад, на сайті ми маємо за півроку 190 тисяч унікальних користувачів, які мають порушення слуху чи зору».
Нагадаємо, що з ініціативи першої леді України Олени Зеленської «Без бар’єрів» прийнята Національна стратегія із створення безбар’єрного простору в Україні до 2030 року та затверджений План заходів з її реалізації.