22 листопада на Львівському залізничному вокзалі вперше відбулася презентація унікальної інсталяції «Інструмент» у межах серії музичних перформансів художниці та скульпторки Жанни Кадирової. Головним об’єктом проєкту став орган, труби якого поєднані з російськими фрагментами ракетних снарядів, що впали у Київській області.
Фото Львівської обласної державної адміністрації
«Інструмент» перетворює наслідки війни на мистецьку позицію. Фрагменти ракет тепер стають частиною музики, що символізує відродження і протест проти російської агресії.
«У Європі є чимало колишніх вокзалів, які стали мистецькими просторами. Наприклад, ті, хто цікавляться мистецтвом, знають про музей д’Орсе в Парижі — він розташований у приміщенні колишнього вокзалу. У Берліні також є музей Гамбурзький вокзал (Hamburger Bahnhof), який колись був залізничною станцією. Але те, щоб мистецтво інтегрувалося у діючий вокзал, — це унікальний досвід, якого немає ніде в світі. Єдиний орган на вокзалі і єдина у світі Жанна Кадирова створюють абсолютно новий формат мистецької взаємодії», — підкреслили організатори події.
«Сьогодні з нами багато особливих гостей — друзі з Unbroken і Superhumans, а також військові, які просто подорожують вокзалом. Давайте подякуємо їм за це, адже вони — наші найособливіші гості. З нами також представники львівської громади, голова Львівської обладміністрації Максим Козицький та перший заступник міського голови у Львівській міській раді Андрій Москаленко. Ми справді перетворюємо вокзали на мистецькі простори, щоб вони були комфортними і безбар’єрними. Робимо це не самотужки, а завдяки потужним міжнародним партнерам, зокрема арт-програмі Ribbon. Це велика ініціатива, яка стартувала кілька тижнів тому, хоча її планування тривало значно довше. Програма об’єднує багато локацій в Україні та по всьому світу. Залізниця, як символічна стрічка, об’єднує всіх нас, і ця ініціатива є частиною цього зв’язку», — зазначив голова правління Укрзалізниці Олександр Перцовський.
До участі в проєкті залучили українських й іноземних музикантів. Вони виступатимуть на вокзалі щотижня, з 22 листопада до 19 січня 2025 року.
«Мені дуже приємно, що тепер ми розглядаємо вокзал як мистецький простір. Адже наш ворог знищує не лише державу, а й українську культуру та мову. Дякую захисникам і захисницям за те, що ми маємо можливість бути тут, у своїй незалежній державі. Цей проєкт для нас надзвичайно важливий, бо він символізує незламність України. Одним із наших ключових завдань є розвінчування російських міфів, зокрема міфу про “велику російську культуру”. Адже це лише ширма, за якою стоять злочини: знищення мирного українського населення, жінок, дітей, батьків. Водночас ми маємо творити власну культуру, розвивати наші національні міфи та демонструвати їх усьому світу», — наголосив голова Львівської обладміністрації Максим Козицький.
Інсталяція вже отримала визнання на міжнародній арені. Її дебют відбувся на виставці «З України: Сміливі мріяти», що увійшла до офіційної паралельної програми 60-ї Венеційської бієнале у 2024 році.
Проєкт також став символічною відповіддю на пропагандистське використання культури росією.
«Я рада відкривати серію публічних івентів, які запланувала фундація Ribbon. Особливо тішуся, що ми вийшли з музеїв і галерей у немистецький простір, таким яким є Львівський залізничний вокзал. Мене дуже надихають такі події, адже до кінця ніколи не знаєш, як це буде. Це завжди експеримент.Наша інсталяція — символ єднання, продовження життя і творення. Під час підготовки я зустрічала людей із різних куточків України — з Краматорська, Дніпра. Це були дуже різні люди зі своїм унікальним досвідом. І зараз ми маємо змогу тут, у цьому просторі, продемонструвати підтримку одне одному. Мистецтво все ще має силу. У нас заплановано дев’ять концертів, і серед виконавців будуть музиканти з-за кордону. Тож чекаємо на кожного», — зазначила Жанна Кадирова.
Українська музикантка та композиторка Олеся Борсук виконала авторський твір, написаний спеціально для цієї інсталяції: «Для мене велика честь відкривати цей концерт. Я хочу подякувати Жанні Кадировій за створення цього унікального інструмента, який не просто стоїть як інсталяція, а може звучати, передаючи наш крик і наші емоції».