Обряд «Дівування» у м. Баштанка Миколаївської області внесли до Нацпереліку нематеріальної культурної спадщини 

Міністерство культури та стратегічних комунікацій України включило обряд «Дівування» у м. Баштанка Миколаївської області, який тісно пов’язаний з випіканням обрядового весільного хліба, до Національного переліку елементів нематеріальної культурної спадщини України. 

За тиждень до весілля, у четвер (а згодом у неділю) до садиби нареченої запрошували від 7 до 15 жінок різного віку, які мали гарну родину та добре жили у шлюбі. Це пов’язано з віруванням — коли жінка має добру родину, то й у новоствореній сім’ї буде щасливе життя. Вони приносили з собою продукти для випікання «дівування». Коли заходили до будинку — презентували принесені продукти пісенними куплетами або приповідками. 

Своєю чергою, родина молодої відповідально готувалася до приходу коровайниць: чиста прибрана кухня, ємності для тіста, дека для випікання, піч, рушники, частування. Атмосфера під час обряду випікання «дівування» мала бути дружньою, веселою, мирною та у супроводі обрядових пісень.

Під час випікання «дівування» ролі між учасницями чітко розподілялися. Керувала процесом найдосвідченіша господиня, яка вже зналася на такому обряді, мала добру вдачу, «легку руку» та була щасливою у шлюбі. Її роль мала назву «старша коровайниця», решту жінок називали коровайницями.

У цьому обряді головним був не рецепт (його основу складали вершки, молоко, пшеничне борошно, яйця), що міг змінюватися з плином часу, а саме побажання доброї долі молодій сім’ї під час випікання «дівування». Старша коровайниця стежила, щоб випічка не пригоріла аби сімейне життя молодих було вдалим. Усі фігурки «дівування» мали бути заокругленої форми з отвором для легшого розвішування (вісімки, бантики, сердечка, квітки). Згодом, до прикрас «дівування» додали випікання імен наречених в рамці та голубів. Процес випікання займав цілий день.

За день-два до весілля збиралася молодь й розвішувала фігурки «дівування» на спеціальну конструкцію-стійку, що нагадувала діжку, — щоб життя у молодих було як повна «діжа». 

Конструкцію ставили на столі перед молодими або на окремому столі. В центрі знаходився коровай з парубкуванням (накручене на 35 гілок фруктових дерев таке саме тісто як на «дівуванні»), а на всю висоту конструкції на всіх колах кріпилися нитки з нав’язаним «дівуванням», на передній частині «дівування» в’язалися на нитках випечені голуби та імена наречених. Все це прикрашалося фольгою, різнокольоровими паперовими квітками, стрічками. 

3 70-х років ХХ ст. з’явилася традиція ставити в центрі короваю ще й пляшку шампанського, до якої прив’язувалися дві ложки.

Розрізання та роздавання як короваю, так і «дівування» з «парубкуванням», відбувалися на другий день весілля. Молода з дружкою зрізали ножицями печиво та роздавали спочатку молоді (неодруженим парубкам «дівування», а незаміжнім дівчатам «парубкування»), а потім усім іншим гостям.

Вас може зацікавити

Тетяна Бережна: 19 українських об’єктів внесли до Міжнародного списку культурних цінностей під посиленим захистом ЮНЕСКО, загалом він вже налічує 46 позицій

«Культуру побутування бувальщин про конотопську відьму» внесли до Національного переліку нематеріальної культурної спадщини