Освіта під час війни: Микола Точицький обговорив з керівниками закладів вищої мистецької освіти основні виклики та шляхи їх вирішення

20 листопада Міністр культури та стратегічних комунікацій України Микола Точицький провів зустріч із керівниками закладів вищої освіти, що належать до сфери управління МКСК, під час якої обговорювалися ключові виклики та перспективи розвитку вищої освіти мистецького і культурологічного спрямування. У заході також взяв участь заступник Міністра освіти і науки України Михайло Вінницький, який представив бачення реформ у системі освіти.

Фото Антоніни Вишневської

Під час зустрічі керівники закладів вищої освіти поділилися своїми досягненнями, а також викликами, які потребують невідкладного вирішення, зокрема у сфері матеріально-технічного забезпечення, фінансування та кадрової політики. Особливу увагу було зосереджено на новій редакції Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію». 

Учасники наголосили на проблемі відсутності відтермінування від призову на військову службу для науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти, які мають освітньо-творчий ступінь доктора мистецтва та тих, хто має вчені звання без наукових ступенів, що є поширеною практикою в закладах мистецького і культурологічного спрямування. Це створює ризик втрати важливих унікальних кадрів у сфері мистецької освіти.

В свою чергу, міністр наголосив на важливості забезпечення безпеки освітнього процесу, а також злагодженої роботи між державою та закладами освіти для вирішення актуальних проблем, включаючи питання розширення міжнародної співпраці. Міністр взяв на себе зобов’язання продовжувати діалог і спільну роботу над вирішенням озвучених проблем. Зокрема, підтримав запит учасників, які акцентували увагу на проблемах, пов’язаних із присудженням почесних звань науково-педагогічним працівникам, що дозволяє митцям отримувати наукові звання доцента чи професора. А також наголосив на важливості запровадження надбавки за освітньо-творчий ступінь доктора мистецтва, яка сьогодні не передбачена законодавством.

Заступник Міністра освіти і науки України Михайло Вінницький ознайомив присутніх із законодавчими ініціативами МОН на 2025 рік, спрямованими на вдосконалення нормативної бази та підвищення якості освіти, представив нові критерії розподілу видатків державного бюджету між закладами вищої освіти на основі показників їх освітньої, наукової та міжнародної діяльності.

Учасники зустрічі також обговорили ключові аспекти проєкту порядку прийому до закладів вищої освіти на 2025 рік. Зокрема, учасники розглянули формат проведення творчих конкурсів, складові предметів у Національному мультипредметному тесті (НМТ). Особливу увагу приділили питанню запровадження Єдиного фахового вступного випробування (ЄФВВ) з історії мистецтва, що має на меті підвищити якість відбору абітурієнтів на відповідні спеціальності, а також зробити процедуру вступу більш прозорою та підвищити рівень довіри до системи відбору при прийомі до магістратури.

Окремо було підбито проміжні підсумки реалізації експериментального проєкту з надання державних грантів для здобуття вищої освіти. Відзначено успішну реалізацію експерименту та оголошено плани щодо розширення цього механізму у наступному році.

Перша заступниця Міністра культури та стратегічних комунікацій Галина Григоренко під час обговорення підкреслила важливість якості підготовки здобувачів освіти, яка значною мірою залежить від рівня вступників. Вона наголосила на необхідності збереження НМТ для творчих спеціальностей, оскільки знання з цих предметів забезпечують ключові компетенції, які дозволяють здобувачам не лише успішно опанувати обрану спеціальність, але й краще орієнтуватися у сучасному світі, бути соціально відповідальними громадянами.

Також до дискусії долучилася в.о. голови Державного агентства України з питань мистецтв та мистецької освіти Ольга Россошанська, яка наголосила на необхідності врахування особливостей підготовки за мистецькими спеціальностями у порядку прийому до закладів вищої освіти. Вона підкреслила, що деякі мистецькі спеціальності потребують запровадження спеціалізацій. Наприклад, в умовах військового часу, у зв’язку з руйнівними наслідками війни, питання розвитку реставраційної та консерваційної справи потребує невідкладної уваги, тому дуже актуальним є виділення спеціалізації щодо реставрації і консервації творів мистецтва в рамках спеціальності «Образотворче мистецтво та реставрація». Це дозволить МКСК формувати та розміщувати державне замовлення на підготовку саме фахівців з реставрації. Також запропонувала розглянути питання розширення переліку спеціальностей, яким надається особлива підтримка держави при вступі, додавши до існуючого переліку спеціалізацію щодо реставрації і консервації в рамках спеціальності «Образотворче мистецтво та реставрація».

Окремо учасники зустрічі обговорили питання впровадження базової загальновійськової підготовки з 2025 року, а саме організацію цього процесу в закладах вищої освіти. Михайло Вінницький підкреслив важливість цього нововведення для формування у здобувачів вищої освіти необхідних навичок і знань, які сприятимуть зміцненню обороноздатності країни та розвитку громадянської відповідальності.

Зустріч завершилася домовленостями про подальшу співпрацю між МКСК, МОН та закладами вищої освіти, що належать до сфери управління МКСК, для забезпечення сталого розвитку мистецької освіти.

Вас може зацікавити

ЄС підтримує українську культуру: у Брюсселі обговорили збереження культурної спадщини та нові ініціативи

ЄС підтримує українську культуру: у Брюсселі обговорили збереження культурної спадщини та нові ініціативи

Україна та ЄС: відбулося засідання, присвячене галузевому співробітництву

Україна та ЄС: відбулося засідання, присвячене галузевому співробітництву