Міністерство культури та інформаційної політики України не лишилося осторонь глобальної проблеми боротьби з пандемією коронавірусної хвороби COVID-19, спричиненої штамом SARS-CoV-2.
В рамках цього, протягом березня-квітня 2020 року були здійснені заходи з реалізації відповідної інформаційно-роз’яснювальної кампанії, надання сприяння іншим органам влади у протидії COVID-19 та поширення тематичної соціальної реклами.
1. Зокрема, МКІП в межах компетенції було забезпечено розповсюдження роликів під умовною назвою «Будьте здорові!», ,,Лікар Євген Комаровський про заходи профілактики коронавірусу”, ,,Що робити, якщо відчуваєте симптоми вірусної інфекції”, ,,Мами закликають: карантин – це не канікули”, ,,#залишайсявдома”, ,,#Залишайсявдома #Stayathome”, «Як вберегтися від вірусів?», «Карантин – час для супергеройських справ вдома», «Поради від батьків батькам щодо коронавірусу», «Як захистити себе від коронавірусу COVID-19», «Піклуйся про своє здоров’я» на загальнонаціональних та місцевих телерадіоканалах з періодичністю виходу щонайменше один раз на годину тим самим охопивши близько 80 % населення з частотою 6-7 разів.
Ці ролики покликані інформувати громадськість про заходи та дії, які можуть знизити ризик захворювання, а також про необхідність звернення до лікаря у разі появи симптомів вірусного захворювання COVID-19.
2. МКІП було поширено інформаційну продукцію, а саме ролик «Що робити, якщо відчуваєте симптоми вірусної інфекції» на мережевих радіостанціях «П’ятниця», «Шансон», «Ретро ФМ», «Українське Радіо», «Хіт ФМ», «Рускоє радіо Україна», «Наше радіо» та «Радіо Рокс» на території Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей та м. Київ у період з 16 по 20 березня.
Загальний обсяг складає 437 виходів аудіо-ролика, що становить 218 хвилин 30 секунд ефірного часу. Також у соціальних мережах вищезазначених радіостанцій були розміщені відео «Що робити, якщо відчуваєте симптоми вірусної інфекції» та «Прості речі рятують життя».
3. У мережі Інтернет додатково розміщено ролики «Що робити, якщо відчуваєте симптоми вірусної інфекції» та «Прості речі рятують життя» загальною кількістю 1 600 000 показів та супровідна банерна реклама з посиланням на офіційний сайт covid19.com.ua – 2 928 968 показів.
4. Міністерством охорони здоров’я України разом у співпраці з МКІП випущено рекомендації із протидії коронавірусу іншими мовами. В рамках інформаційної кампанії протидії поширенню коронавірусної інфекції Міністерство охорони здоров’я України розробляє матеріали для різних груп населення. Спільно із МКІП комунікаційна команда «Коронавірус_інфо» адаптувала базові рекомендації щодо запобіжних заходів мовами національних меншин, які мешкають на території країни. Вказана інфографіка доступна польською, кримськотатарською, угорською та румунською мовами.
5. Проведено інформаційну кампанію «Мистецтво карантину», де відображаються класичні образи зі світу мистецтва постають в новому вигляді, розказують як можна протистояти розповсюдженню COVID19 та залишатися в безпеці.
6. Надруковано 800 тис. примірників листівок формату А4, з рекомендаціями, як протидіяти коронавірусу, які поширено по усій території України, зокрема їх розносили населенню разом із соціальними виплатами.
7. МКІП сприяло UNICEF та МОЗ в розміщенні зовнішньої соціальної реклами на тематику протидії коронавірусу. Загалом розміщено 1200 площин зовнішньої реклами по всій території України. Важливою підтримкою цього проєкту стало сприяння місцевих органів влади, які звільнили операторів зовнішньої реклами від оплат.
8. Для забезпечення нечуючих та слабочуючих громадян України у доступі до життєво важливої інформації про коронавірус COVID-19, МКІП ініціював перед Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення питання щодо забезпечення загальнонаціональними та місцевими телеканалами субтитрування та/або сурдоперекладом випусків новин та офіційних виступів представників органів влади з питань, що стосується коронавірусу, а також запроваджених в Україні заходів з протидії ньому.
9. Крім того, МКІП на постійній основі підтримує діалог з представниками туристичного бізнесу України, надаючи роз’яснення щодо надання туристичних послуг в рамках дотримання загальнонаціонального карантину, вжиття антикризових заходів з підтримки індустрії, сприяння надання обсервації громадянам України, що повернулися із-за кордону та потребують первинних проти епідеміологічних заходів тощо.
10. Проведено заходи, спрямовані на забезпечення належної роз’яснювальної роботи серед Глав Церков і релігійних організацій України стосовно необхідності дотримання всіма релігійними осередками держави визначених урядом карантинних обмежень, зокрема на здійснення богослужінь, релігійних обрядів, церемоній та процесій в культових будівлях, інших місцях богослужінь або релігійних зібрань, місцях паломництва, а також щодо перебування громадян у таких будівлях і місцях.
Обласні та Київську міську державні адміністрації поінформовано щодо необхідності проведення належної роз’яснювальної роботи серед представників Церков і релігійних організацій регіонів України стосовно карантинних заходів, пов’язаних з поширенням на території України коронавірусу COVID-19. Практично всі обласні державні адміністрації вжили належних заходів для проведення зустрічей керівництва та представників місцевих органів державної влади з представниками Церков і релігійних організацій, які функціонують на цих територіях.
Так, 28 березня 2020 р. була оприлюднена публікація «МКІП: Інформація щодо богослужінь та обрядових заходів під час карантину», в якій до відома громадян було доведено, що з метою задоволення їхніх релігійних потреб під час карантину, пов’язаного з епідемією коронавірусу в Україні, державними органами влади були вжиті заходи щодо висвітлення богослужінь та обрядових дій більшості релігійних організацій України за допомогою сучасних засобів теле- та радіозв’язку, а також надано детальний розклад телевізійних трансляцій богослужінь релігійних організацій України на загальнонаціональних і регіональних платформах Суспільного мовника.
9 квітня 2020 року була оприлюднена публікація «МКІП: Рекомендації щодо пасхальних богослужінь у період карантину», в якій віруючим, релігійним організаціям, органам державної влади та органам місцевого самоврядування надані практичні рекомендації щодо організації пасхальних богослужінь та процедури освячення пасхальних дарів (кошиків) в обставинах, які склалися у зв’язку із введенням на території держави карантину, пов’язаного з епідемію коронавірусу COVID-19.
На період дії правового режиму надзвичайної ситуації МКІП було вжито заходів з метою надання релігійним організаціям України можливості трансляції богослужінь та інших релігійних обрядів на загальнонаціональних і регіональних телеканалах UA: Суспільне мовлення. Для організації таких телетрансляцій МКІП було розроблено концепцію та узгоджено графік таких богослужінь.
Зокрема, під час Великодніх свят заплановані цикли телевізійних трансляцій будуть відповідно подовжені на необхідний для проведення святкових богослужінь час (для тих релігійних організацій, які відзначають такі Великодні свята).
Загалом, щоп’ятниці, щосуботи та щонеділі, починаючи від 27 березня 2020 року, телеканалами UA: ПЕРШИЙ, UA: КУЛЬТУРА та UA: КРИМ транслюються богослужіння та обрядові заходи найчисельніших церков та релігійних організацій, представлених на теренах держави. Ці трансляції також доступні для онлайн перегляду на сайтах цих каналів та на всіх регіональних платформах Суспільного мовника.
МКІП зі свого боку сприяє інформуванню та обізнаності громадян щодо ситуації із карантином та протидії коронавірусу, та наголошує, що лише спільними зусиллями та системною працею можна зупинити поширення небезпечного вірусу, гарантуючи для всіх віросповідну свободу та створюючи умови, аби суспільство у найкоротший час повернулося до усталеного та звичного ритму життя.