Сьогодні, 31.08, на запрошення Київського міського голови Віталія Кличка заступниця Міністра культури та інформаційної політики Світлана Фоменко мала розповісти про захист культурної спадщини столиці. Проте слова представниці МКІП не дали. Тому наводимо тези з невиголошеної промови Світлани Фоменко:
❗Очевидно, що стан історичного центру столиці погіршився. Це пов’язано з агресивною містобудівною політикою, яку провадить Київська міська влада, камуфлюючи знищення міста тезою про розвиток Києва.
❗Свідома відсутність режимів використання територій пам’яток, зухвала забудова, безперебійна видача містобудівних умов та обмежень, сумнівні землевідведення, руйнація історичної частини міста вже стала предметом розгляду РНБО, на яке Віталій Володимирович не наважився з’явитися.
❗Руйнація історичного Києва є предметом постійної уваги Комітету всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. У своїх рішеннях щодо стану збереженості об’єкта всесвітньої спадщини «Київ: Собор Святої Софії з прилеглими монастирськими спорудами, Києво-Печерська Лавра» він висловлює занепокоєння щодо довготривалих загроз об’єкту, зокрема, про невирішену проблему з масштабним містобудівним розвитком в межах буферної зони та візуальної близькості до об’єкта, а також інші ризики. ЮНЕСКО закликає Київ здійснити мораторій на високо поверховість, накласти офіційну заборону на всі попередньо видані й заплановані дозволи на будівництво у буферній зоні об’єкту й в межах прилеглої території. Проте столична влада ігнорує ці заклики.
❗5 років Київ зволікає з затвердженням Історико-архітектурного опорного плану (ІАОП). Хоча в ньому як раз і виписано те, про що постійно говорить київська влада: мораторій і дослідження історичних об’єктів. Саме в ІАОП Києва, що погодили Міністерство, з’явилися чіткі режими використання території історичних ареалів. А на ділянках історичних ареалів, наразі не охоплених такими зонами, передбачається тимчасова заборона нового будівництва та реконструкції зі збільшенням існуючих об’ємно-просторових параметрів будівель (крім об’єктів інженерної, транспортної та соціальної інфраструктури).
ІАОП також передбачає заборону знесення та/або реконструкції зі зміною об’ємно-просторових параметрів існуючої історичної забудови (незалежно від поточного пам’яткоохоронного статусу об’єкту демонтажу/реконструкції) без розроблення науково-проектної документації.
❗Щодо реєстру пам’яток. КМДА подає відверто неправдиву інформацію про 1,5 тисячі поданих документів. Адже за період 2020-2021 роки на розгляд МКІП від виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) отримано облікову документацію на 68 об’єктів культурної спадщини, з яких 49 станом на сьогодні занесені до Державного реєстру нерухомих пам’яток України.
❗Протягом 2020-2021 рр. МКІП видано 41 припис про зупинення проведення земляних та будь-яких інших будівельних робіт на об’єктах будівництва у м. Києві, 2 розпорядження щодо захисту і збереження пам’яток національного значення, 12 постанов про застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про охорону культурної спадщини у м. Києві. До державного бюджету за це час стягнуто фінансових санкцій на загальну суму 459 000 грн.
❗Показово, що в КМДА є такі самі повноваження: і робити приписи, і накладами фінансові санкції. МКІП закликає КМДА використовувати ці важелі та захищати Київ разом.
Загалом у МКІП та КМДА існують успішні приклади співпраці. І зараз ми пропонуємо не гратися в ігри, не спілкуватися тільки через соцмережі, не перекладати відповідальність, а конструктивно співпрацювати. Охорона спадщини – наше спільне завдання. Ми повинні зберегти та передати прийдешнім поколінням красивий історичний Київ.