Світлана Фоменко, т.в.о. міністра культури та інформаційної політики України, взяла участь в онлайн-зустрічі з міністрами культури країн-членів ЮНЕСКО, яка відбулась 22 квітня 2020 року.
Метою зустрічі було:
- створення платформи для регулярного діалогу з міністрами культури під керівництвом ЮНЕСКО, з тим щоб започаткувати спільний обмін думками про вплив кризи в галузі охорони здоров’я на сектор культури в глобальному масштабі в якості продовження міністерського діалогу, розпочатого на Форумі міністрів культури, який був організован ЮНЕСКО 19 листопада 2019 року;
- визначення економічних та соціальних проблем кризи охорони здоров’я в культурному секторі в цілому і мобілізувати прихильність органів державної влади та міжнародної спільноти підтримки культурного сектора;
- заохочення обміну досвідом між країнами, які в першу чергу постраждали, і країнами, де криза все ще розвивається, з метою керівництва превентивними заходами, а також прогнозування або пом’якшення впливу кризи за допомогою попередньої оцінки впливу COVID- 19 по культурі і культурному сектору на національному рівні;
- обговорення прогнозних заходів і кроків з метою вироблення рекомендацій, спрямованих на пом’якшення впливу кризи охорони здоров’я на сектор культури в короткостроковій, середньостроковій і довгостроковій перспективі.
Також під час зустрічі різні країни-члени ділились досвідом про те, які основні пріоритетні галузі в стратегії реагування країни для пом’якшення впливу кризи COVID-19 на сектор культури та яким заходам і механізмам слід віддавати перевагу на національному, регіональному та міжнародному рівнях для підтримки відновлення та підвищення стійкості в секторі культури.
Як зазначила пані Фоменко у своєму виступі : «Запровадження карантину не тільки негативно позначилося на культурному секторі (історичні місця, театри і творчі індустрії втратили свої доходи), а й надало можливості для пошуку нових форм роботи і розширення спілкування між учасниками культурного процесу. Українські художники стали ініціаторами ряду міжнародних проектів, серед яких #LaCulturaNonSiFerma і «Мистецтво проти пандемії».
Пані Фоменко навела приклади того, як культурна галузь реагує на виклики, пов’язані з коронавірусом COVID-19:
1) Театри запроваджують вистави в режимі онлайн, художні школи представляють індивідуальні відео-майстер-класи, музеї проводять віртуальні екскурсії і знайомляться зі своїми колекціями через соціальні мережі. Більшість музеїв і заповідників в Україні приєднуються до світових викликів #MuseumFromHome, #stayathome, #museumcoffeebreak і т. Д.
2) Під час карантину деякі історичні місця продовжують проводити регулярні реставраційні роботи. Зокрема, відсутність відвідувачів також сприяє відновлювальних робіт.
3) Українські музиканти ініціювали глобальний проект «Мистецтво проти пандемії», який підтримується ЮНЕСКО як прояв міжнародної солідарності в ці важкі часи. Про це заявив автор проекту «Художник за мир» ЮНЕСКО Герман Макаренко.
Щодо заходів, яким слід надавати пріоритет під час карантину задля підтримки відновлення та підвищення стійкості в секторі культури, Світлана Фоменко зазначила наступне.
1) Було запропоновано, щоб поєднання монетарної і фіскальної політики було б ефективним для культури і креативних індустрій.
Наші пропозиції включають в себе:
- розширення урядової програми «Доступні кредити 5-7-9%» з рекордно низькою процентною ставкою для покриття потреб креативних підприємців (поточні активи і зарплати);
- тимчасове звільнення бізнес-операцій в сфері креативних індустрій від ПДВ;
- продовження терміну звільнення від сплати єдиного соціального внеску для приватних підприємців.)
2) Державна підтримка кінематографії надається у вигляді державної субсидії на розвиток кінопроекту, до 100% включно в загальну кошторисну вартість розробки кінопроекту.
3) Українські державні установи культури, такі як Український культурний фонд, Український інститут книги і Державне агентство з питань кіно продовжують свою стійку діяльність, виділяючи гранти і розробляючи нові програми, що заохочують окремих художників і невеликі творчі підприємства до нового цифрового формату художнього самовираження.
4) Міністерству також вдалося забезпечити виплату заробітної плати і зберегти фінансування своїх національних культурних об’єктів (таких як театри, музеї, бібліотеки і т. д.).