Таврійський розпис внесли до Національного переліку нематеріальної культурної спадщини

Міністерство культури України додало до Національного переліку нематеріальної культурної спадщини «Традицію і практику просторового та ужиткового оздоблення на Миколаївщині: таврійський розпис».

Традиція сформувалася в культурно-природному середовищі Дніпровсько-Бузького лиману, де морський ландшафт поєднується з небесною панорамою. Характерний для цього регіону розпис вирізняється легкістю, динамікою та орнаментальністю, що відтворює поєднання морських хвиль і степових мотивів.

Унікальна стилістика розпису спирається на природну палітру Миколаївщини — кольори моря, лиману, Дніпра, степу та сонячного світла. Попри домінування морської тематики, у ній виразно присутні елементи степового ландшафту, що підкреслюють різноманіття регіону. Плавні лінії та мотиви відображають зв’язок людини з довкіллям і традиційним побутом, формуючи цілісну художню композицію.

Спочатку таврійський розпис використовували для прикрашання стін будинків. У середині ХХ століття для декорування хат застосовували білу глину з середини і звичайне вапно ззовні, до якого додавали синьку, мідний купорос, щоб створити синьо-блакитні відтінки, а також місцеві глини, що давали охристий колір. Фарби наносили саморобними пензлями з шерсті, сіна, соломи, тканини, а також долонями й пальцями.

Коли з’явилися нові методи будівництва й помешкання почали оздоблювати новими матеріалами — місцеві жителі поступово відходили від розпису стін та перенесли його на інші поверхні, зокрема, глину, дерево, ужиткові речі. У 1990-х роках його почали використовувати також на тканині, одязі та прикрасах.

Сьогодні майстри використовують вже більш сучасні матеріали: гуаш, акрил, ангоби, спеціальні фарби для тканин та здебільшого синтетичні пензлі.

Основу розпису становлять п’ять базових мазків — «краплинка», «човник» («хмаринка»), «хвилька», «гачок» і «руки берегині», з яких створюють складніші образи: «рибки», «вітрильники», «квіти» та інші.

Нині таврійський розпис практикують понад 100 носіїв — переважно жінки віком 20–60 років. Традиція побутує в Миколаєві, на Очаківщині, Вознесенщині, Первомайщині, у Галицинівській та інших громадах області, а історично походить із Кінбурна та прилеглих територій Очаківщини.

Вас може зацікавити

Тетяна Бережна: 19 українських об’єктів внесли до Міжнародного списку культурних цінностей під посиленим захистом ЮНЕСКО, загалом він вже налічує 46 позицій

«Культуру побутування бувальщин про конотопську відьму» внесли до Національного переліку нематеріальної культурної спадщини