28 вересня у Національній філармонії України відбулась презентація проєкту і дискусія «Dictum: повний цикл камерних симфоній Євгена Станковича» — український complete works: формування культурної спадщини».

У заході взяли участь: композитор і художній керівник проєкту Євген Станкович, авторка ідеї і кураторка проєкту – диригентка Наталія Пономарчук, докторка мистецтвознавства, професорка – музикознавиця Олена Зінькевич, художній керівник та головний диригент Симфонічного оркестру Українського радіо – Володимир Шейко та генеральний директор Національної філармонії України – композитор Михайло Швед.

Зі вступним словом до присутніх звернувся Євген Станкович: «У свої роки я починаю розуміти, що музика не має меж. Вона – породження душі людської, а душу дає людині Господь. І вона безмірна. У кожного народу своє уявлення про життя. Кожна людина має право вибирати свій духовний шлях на цьому світі. Зараз у ці тяжкі, страшні дні, кожен із нас робить свій вибір».

За словами Наталії Пономарчук, концепція «Dictum» побудована як спроба ретроспективи відображення еволюції авторського стилю композитора за роки його творчої діяльності. Такий підхід має небагато аналогів у світовій практиці і є доволі новаторським для українського мистецтва: «17 симфоній Станковича — це як історія життя генія. Наша спроба пройти по його слідах, подивитися, з чого починав, як змінювався його стиль, мислення, які барви він знаходив в оркестрі. Антологія камерних симфоній Євгена Станковича – капітальна робота, яку ми маємо право залишити нащадкам, які далі будуть грати, записувати й шукати в ній сенси для свого буття».

Музикознавиця Олена Зінькевич, яка почала писати рецензії ще на перші авторські концерти Євгена Станковича і є найавторитетнішою знавчинею творчості композитора, поділилася спогадами: «Тоді, у 70-ті, був повний штиль і наші авангардисти не виконувалися. Лятошинський не звучав… Та ж музика, що була дозволена і звучала — була зроблена професійно і з повним дотриманням всіх регламентів і правил. Аж раптом, на цьому тлі з`явилися твори Станковича, що одразу сприйнялися як відкриття: своїм зухвалим недотриманням правил, своєю емоційною відкритістю й своїм сміливим вторгненням з перших кроків саме в царину симфонії».
Ідея проєкту «Dictum» виношувалася кілька років в стінах Національної філармонії України, а стала можливою завдяки партнерству з культурно-мистецькою фундацією Dusha UA за підтримки Українського культурного фонду.

Серед солістів, які беруть участь у створенні «Dictum»: Люба Таннікліфф, альт (Велика Британія); Єва Рабчевська, скрипка (Україна-Німеччина); Вікторія Вітренко, мецо-сопрано (Україна-Німеччина); Марко Комонько, скрипка (Україна-Ірландія); Олег Мороз, кларнет; Максим Шадько, фортепіано; Роман Лопатинський, фортепіано; Тарас Осадчий, фагот; Валерій Апостол, валторна; Дмитро Гудима, гобой; Юрій Стьопін, скрипка. До запису релізу «Dictum» залучено Київський камерний оркестр Національної філармонії України та близько 80 запрошених музикантів.

Команда проєкту: Євген Станкович, художній керівник, композитор; Наталія Пономарчук, кураторка, головна диригентка Київського камерного оркестру Національної філармонії України; Андрій Мокрицький, звукорежисер проєкту; Світлана Євдокименко, координаторка, голова ГО DUSHA UA, співорганізаторка; Ольга Стельмашевська, комунікаційниця, директорка PR-агенції «Дель Арте», співорганізаторка; Марина Лопушин, відеографка; Дмитро та Вікторія Головченки, фотографи; Ася Кравчук, дизайнерка.

Нагадаємо, термін complete works у світовій музичній практиці означає повне зібрання творів одного автора, часто в межах певного жанру. У Європі й США «complete works» вважаються подіями культурного масштабу, бо вони не лише популяризують музику, а й закріплюють ім’я автора в історії.