Сьогодні, 9 травня, до Дня Матері у Великій лаврській дзвіниці Києво-Печерської лаври за ініціативи Міністерства культури та інформаційної політики України відкрилась виставка Богородичних ікон на ящиках з-під набоїв.
Фото Антоніни Вишневської
«Українська культура багатогранна. Іконопис є однією з вкрай важливих традицій. Ми можемо спостерігати розвиток традиції іконопису протягом багатьох років і навіть тисячоліть. Свідченням цьому є збережені роботи у наших об’єктах культурної спадщини. Але ця практика знаходить відгук і у наших сучасників. Для цього важливо бути ще й духовною людиною. Адже митець відтворює образ через себе. Сьогодні, під час війни, художники-образотворці не можуть обійти цей аспект», – сказав т. в. о. Міністра культури та інформаційної політики України Ростислав Карандєєв.
Проєкт «Ікони на ящиках з-під набоїв» київських художників Соні Атлантової та Олександра Клименка присвячений мистецьким медитаціям на тему російсько-української війни. Його головна ідея — перетворення смерті, символом якої є ящик від озброєнь, на життя, яке в українській духовній традиції уособлює ікона.
«Цей цикл робіт – візуалізація нашого мирного плану. Це не тільки про території та справедливість, а й про перетворення зла на добро й смерті на життя», – розповів автор проєкту Олександр Клименко.
Ящики, що на них написані ікони, привезені із зони бойових дій. Тому ці образи є мовчазними, але промовистими свідками усіх трагічних подій, що нині переживає Україна. Вони уособлюють біль і горе матерів, що переживають втрату дітей, розпач та відчай матерів, що змушені тікати від війни, рятуючи дитячі життя. Разом з тим ці образи закарбовують віру у перемогу.
«Життя переможе смерть – ключова ідея цієї виставки, яка буквально демонструє незламну силу і дух нашого народу. У битві за життя, за культуру, за національну ідентичність. І тому дуже символічно, що ця виставка відкривається у національній святині, яка нарешті відкривається для української культури і плекає українську ідентичність», – наголосив Генеральний директор Національного заповідника «Києво-Печерська лавра» Максим Остапенко.
Локацією для експозиції символічно обрана Києво-Печерська лавра — національна святиня України, уділ Пресвятої Богородиці — Матері Ісуса Христа, яка вважається управителькою і покровителькою монастиря. Лавра є Успенською, тож символізує любов синів і дочок до своїх матерів та виконання Божої Заповіді щодо шанування батьків.
Окрім мистецької, проєкт має ще й благодійну складову. Кошти від продажу ікон підуть на підтримку різних волонтерських ініціатив, пов’язаних передусім з військовою медициною.
Нагадаємо, проєкт вже встигли побачити у 20 країнах, 93 містах та 164 локаціях.