31 березня в США (866 United Nations Plaza, New York) презентують проєкт «Україна. Розп’яття. Трибунал». Це міжнародна виставка про російсько-українську війну. Вона присвячена заснуванню Спеціального міжнародного трибуналу, який судитиме росію за злочин агресії. Проводиться напередодні голосування в ООН за резолюцію про його створення.
Експозицію формують артефакти, зібрані впродовж року в польових експедиціях до щойно деокупованих українських населених пунктів. У перші дні квітня – на Київщині та Чернігівщині, у вересні й жовтні – на Харківщині та Донеччині, в листопаді – на Херсонщині. Тоді ж таки було проведено фото-, аудіо- та відеофіксацію свідчень.
Так, до уваги відвідувачів зі всього світу на площі 1,5 тис. кв. м постануть понад 1 тис. музейних експонатів. Вони поєднані композиційно в структурні блоки й розкривають надважливі теми війни.
Серед експонатів: колона з ворожих одностроїв, черевики й чоботи військовослужбовців-загарбників, які формують п’ятикутну російську зірку, успадковану з радянського періоду. Свідчення ґрунтовної підготовки до нападу – карти. Одну з них використовувала російська диверсійно-розвідувальна група, що мала сприяти захопленню м. Київ. Вражаючі фотознімки зроблені 8 березня 2022 року, – це розповідь про одну добу життя української столиці на 13-й день війни.
Через вороже військове спорядження, зразки амуніції, розпізнавальні знаки, документи, щоденники, особисті листи й дитячі малюнки, газети, предмети побуту постає образ «другої армії світу», яка переступила всі межі людяності й моралі.
Геноцид українців підтверджено безліччю поховань та братських могил. Промовисті фото, зроблені в жовтні 2022 року під час музейної експедиції до щойно деокупованого м. Ізюм (Харківщина), є доказом того, що людей жорстоко вбивали незалежно від статі й віку. В експозиції – також двері з підвалу школи с. Ягідне (Чернігівщина), де майже місяць росіяни утримували понад 360 осіб включно з дітьми та літніми людьми. На дверях – писаний від руки вуглиною календар. Обабіч на стіні – два списки: кого розстріляли окупанти і хто в нестерпних умовах збожеволів та помер.
Російські війська нищівними ракетними ударами та обстрілами руйнують школи й університети, дитсадки та дитячі будинки, нищать музеї, меморіали, бомбардують церкви, храми, собори й пам’ятники. Обгорілі парти та стільці зі знищеної школи в м. Ізюм (Харківщина) – тому приклад. Поруч – ікона, в яку влучив осколок російського смертоносного металу, з понівеченого ворогом храму Св. Димитрія Ростовського в смт Макарів (Київщина).
Гігантські банери та масив «реквізиту» для проведення псевдореферендуму про приєднання окупованого регіону до рф – незаперечні свідчення тривалої підготовки російської ідеологічної машини до вторгнення.
Маркером перебування окупантів на територіях України стало масове мародерство. Планшет і ноутбук Apple виявлено вставленими замість захисних пластин у бронежилеті загиблого вояка російської армії. Грабіжник виніс їх з української оселі.
Нагадаємо, виставка є частиною проєкту «Україна. Розп’яття» – першої у світі стаціонарної експозиції з артефактів про російсько-українську війну, створеної під час тієї самої війни. Фундаментальний проєкт, уперше відкритий 8 травня 2022 року в Києві, став полем для широкої діяльності на культурно-інформаційному фронті.
Проєкт реалізовано за підтримки: Офісу Президента України, Міністерства культури та інформаційної політики України, Міністерства закордонних справ України, Постійного представництва України при ООН, Генерального консульства України в Нью-Йорку
Креатори: Національний музей історії України у Другій світовій війні. Меморіальний комплекс. Логістичний партнер: Кунсттранс – Київ. Майданчик: 866 UNP. Куратор – Юрій Савчук. Художник – Антон Логов.