Україна представила свій досвід збереження культури в умовах війни під час кластеру в межах MONDIACULT-2025 у Барселоні

30 вересня в Барселоні відбувся тематичний кластер «Культура і кліматичні дії & Культура, спадщина і криза», організований у межах Всесвітньої конференції ЮНЕСКО з питань культурної політики та сталого розвитку MONDIACULT-2025.

Захід об’єднав представників урядів, міжнародних організацій та культурних інституцій із різних країн світу. Серед учасників — очільники Міністерств культури Хорватії, Молдови, Бразилії, Нідерландів, представник Міністерства закордонних справ Італійської Республіки, а також представник від Тихоокеанського співтовариства (SPC).

Анастасія Бондар, заступниця Міністра культури та стратегічних комунікацій України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і діджиталізації, у своєму виступі окреслила основні виклики, з якими стикається сфера культури України в умовах збройної агресії рф. Вона наголосила, що в умовах війни культура відіграє критично важливу роль — як інструмент стійкості, безпеки, національної єдності та відновлення. 

Заступниця Міністра також поділилася унікальним досвідом та викликами для України у плануванні та реагуванні на кризові ситуації, підкресливши важливість попередньої підготовки, системної роботи з реєстрами культурних об’єктів і врахування найскладніших, навіть «неможливих» сценаріїв. Вона зазначила, що під час активних бойових дій починати створювати цифрові реєстри чи налагоджувати нові процедури набагато важче і дорожче, ніж готуватися до надзвичайних ситуацій заздалегідь. 

«Слухаючи поважних спікерів сьогодні, ми знову відчуваємо, у якому Мультивсесвіті криз ми живемо. Але в Україні, ми переживаємо землетруси, створені не природою, а обстрілами й авіаударами; дощі, що падають не з хмар, а ракетами; бурі, де дрони несуть не мистецтво й технології, як кілька днів тому бачили мешканці Барселони, а зброю. Тому надваждиво: підготовча робота має бути побудована до кризи. Захисні укриття, маршрути евакуації, обладнання для збереження, інвентаризація, цифрові реєстри, стандарти клімат-контролю, підготовка персоналу. Бо коли ракета вже влучає — ви не почнете будувати реєстр чи шукати транспорт. План мусить існувати заздалегідь. І тоді є шанс, що він спрацює хоча б на якійсь відсоток», — наголосила вона.

Особливу увагу Анастасія Бондар звернула на комплексність викликів: поєднання воєнних дій із кліматичними катастрофами, такими як руйнування дамб і повені, що призводить до переміщення мін та ускладнює доступ до охоронюваних територій. Це також створює нові загрози незаконній торгівлі культурними цінностями та появі «чорної археології».

Вона також підкреслила юридичні складнощі, пов’язані з окупацією територій і про понад 1,7 мільйона музейних предметів, що залишилися на тимчасово окупованих територіях. Частина цих предметів вже опинилася в реєстрах країни-окупанта, що наразі ще не кваліфікується міжнародним правом як воєнний злочин через законодавчі прогалини міжнародного права. Це викликає необхідність оновлення міжнародних нормативів і посилення співпраці для захисту культурної спадщини і протидії нелегальному переміщенню цінностей.

У цьому контексті Анастасія Бондар поділилася напрацюваннями у сфері протидії незаконному обігу культурних цінностей. Було відзначено ефективну міжвідомчу взаємодію з Єврокомісією, ЮНЕСКО, Інтерполом та правоохоронними органами різних країнах, включаючи італійських карабінерів. Окремим досягненням України є створення спеціалізованого підрозділу у складі Збройних Сил для захисту культурних цінностей в умовах війни.

Нагадаємо також, що у 2025 році Україна ратифікувала Нікосійську конвенцію Ради Європи про правопорушення, пов’язані з культурними цінностями, ставши першою державою, яка ухвалила це рішення під час повномасштабної війни.

Вас може зацікавити

Київ став Містом музики ЮНЕСКО

Данія виділяє 10 мільйонів крон для Українського фонду культурної спадщини