Українська мистецька освіта продовжує працювати навіть під час війни, – Ростислав Карандєєв

Сьогодні, 2 квітня, т. в. о. Міністра культури та інформаційної політики України Ростислав Карандєєв взяв участь в зустрічі Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Дмитра Лубінця з керівниками закладів вищої освіти. 

Переглянути фотоальбом

«Ми отримуємо достатньо велику кількість звернень, які пов’язані з процесом діяльності вищих учбових закладів України. Тому виникла ідея не спілкуватися з окремими керівниками, на діяльність яких або скаржаться, або надсилають звернення. Ми вирішили провести таку велику зустріч, де порушити базові питання, складні для нас всіх. Виклики та проблеми для всіх однакові. Я сподіваюсь, що сьогоднішня зустріч дозволить нам не тільки один одного почути, а й напрацювати нові підходи, щоб права наших громадян були захищені», – наголосив Уповноважений Верховної Ради України з прав людини Дмитро Лубінець.

Серед учасників обговорення: керівники закладів вищої освіти, представники Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства культури та інформаційної політики України, працівники Секретаріату Уповноваженого.

«Забезпечення можливостей доступу до освіти дітей на тимчасово окупованих територіях, молоді з окупованих територій це складне питання, яке потребує досить великих ресурсів, рішень та ідей для вирішення. Є успішні кейси, які дозволяють зберігати цих молодих людей для України. Ми розуміємо, що перебування на тимчасово окупованих територіях рано чи пізно закінчиться для нашої молоді, для підлітків. Наше завдання зберегти цих людей для українського суспільства, для культурного простору. Для того, щоб цю молодь повернути й забезпечити її можливості потрібно реалізувати складні, багатокомпонентні проєкти. Наразі за кордоном перебуває лише школярів майже мільйон, не кажучи вже про студентів, дітей дошкільного віку. Всіх цих людей ми повинні охопити, як мінімум, інструментами для збереження їх української ідентичності, щоб вони повернулись в Україну та мали її у своїх планах, щоб вони усвідомлювали потенціал України. І це в контексті обмежених ресурсів та конкуренції з західною освітою», – підкреслив Міністр освіти і науки Оксен Лісовий. 

Наразі в Україні система мистецької освіти складається з понад 1250 муніципальних мистецьких шкіл, 6 державних мистецьких ліцеїв, 45 муніципальних та 14 державних мистецьких коледжів, академій та університетів, які готують професійних музикантів, художників, артистів театру, балету, кіно, режисерів, менеджерів культури тощо. 

Від часу початку реформи освіти в Україні з 2014 року багато досягнуто в нормативному регулюванні сфери мистецької освіти. Норми про спеціалізовану мистецьку освіту інтегровані до загального освітнього законодавства й дозволяють цілеспрямовано розвивати цю освіту та заклади, які її надають.

«Ми можемо констатувати, що в Україні сформована стала система спеціалізованої мистецької освіти. Ті законодавчі зміни, які були прийняті, дозволили зафіксувати мистецьку освіту у відповідних нормативних актах. Там же були визначені чіткі форми роботи на всіх ланках. Сьогодні ми маємо досить розгалужену систему мистецької освіти. Вона особлива тим, що ті, хто прагнуть стати справжніми митцями, присвятити цьому життя, йдуть в мистецтво з раннього віку», – сказав т. в. о. Міністра культури та інформаційної політики України Ростислав Карандєєв, – «Попри все ми стараємось виконувати ті завдання, які ставили собі на початку 2014 року».

Він також розповів, що через агресію рф перед мистецькою освітою постали нові виклики. 

Так, протягом останніх двох років в Україні повністю зруйновані 48 мистецьких шкіл та 2 мистецькі коледжі (в Бахмуті й Маріуполі). 72 мистецькі школи і один державний музичний ліцей пошкоджені. Також пошкоджені та частково зруйновані заклади вищої освіти, що належать до сфери управління МКІП, а саме: Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, Харківська державна академія культури, Харківська державна академія дизайну і мистецтв. 25 березня 2024 року зазнала значних руйнувань Київська державна академія декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука. Роботу втратили понад 3,5 тисячі викладачів мистецтва. Не змогли продовжити навчатися мистецтву 44,5 тисяч дітей та молоді. 113 мистецьких шкіл та 6 мистецьких коледжів знаходяться в тимчасовій окупації. Крім того, багато викладачів, учнів та студентів змушені були виїхати з України. Ті, хто залишився в Україні щоденно перебувають під загрозою терористичних атак росіян. Обговорення проблемних питань у сфері освіти відбулось задля оперативного реагування органів влади на виклики, що виникають в умовах воєнного стану. Це безпека учасників освітнього процесу, створення належних умов для доступу до якісної освіти. Адже саме система освіти стала однією з найбільш уразливих галузей під час війни.

Вас може зацікавити

Місце пам’яті, переозначення та згуртування людей: у Києві відзначили 50-річчя Музею війни

Місце пам’яті, переозначення та згуртування людей: у Києві відзначили 50-річчя Музею війни

Тисячолітній Успенський (Георгіївський) собор у Каневі повернули у власність держави

Тисячолітній Успенський (Георгіївський) собор у Каневі повернули у власність держави