10 червня в Україні стартує всеукраїнська кампанія соціальних змін «Безбар’єрність — це коли можеш», яка спрямована на просування принципів безбар’єрності та залучення людей до творення України без бар’єрів.

Кампанія реалізується в межах національної стратегії з безбарʼєрного простору та спільно з флагманськими проєктами Міністерства культури і стратегічних комунікацій, Міністерства охорони здоров’я, Міністерства соціальної політики, Міністерства молоді та спорту, Міністерства у справах ветеранів, Міністерства внутрішніх справ, Міністерства оборони, Міністерства економіки, Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури, Міністерства освіти і науки, Міністерства цифрової трансформації України у співпраці з ЮНІСЕФ у межах ініціативи першої леді України Олени Зеленської «Без бар’єрів».

«Безбар’єрність – це не про обмеження, а про рівність і гідність для кожного. Для людей з інвалідністю і людей без інвалідності, для найстарших і найменших, для малюків у візочках і для їхніх батьків, для тих, хто має сили, і тих, хто почувається не дуже добре фізично чи психологічно, бо всі ми в якийсь момент життя так почуваємося. Безбар’єрність не ділить. Вона всіх об’єднує», — наголосила перша леді.

За даними національного дослідження, проведеного у 2024 році Центром соціальних змін та поведінкової економіки за підтримки ЮНІСЕФ, 87% українців вважають безбар’єрність цінністю для суспільства. Водночас розуміння суті безбар’єрності потребує поглиблення: 26% опитаних не розуміє це поняття.

«Створення безбар`єрного суспільства, де кожна дитина та родина має шанс реалізувати свій потенціал, — це інвестиція в сьогодення й майбутнє України. Ми раді підтримати Уряд України на цьому шляху. Ця кампанія несе чітке послання: безбар’єрність — це про можливості для кожного та кожної. Її мета — об’єднати владу, бізнес, суспільство та медіа навколо спільного бачення — де всі можуть все», — зазначив Мунір Мамедзаде, голова представництва ЮНІСЕФ в Україні.
Перша хвиля кампанії стартувала з відео маніфесту «Коли можеш» і покликана пояснити шість ключових напрямків безбар’єрності: фізичний, інформаційний, цифровий, суспільно-громадянський, освітній та економічний.
Друга хвиля кампанії буде залучати людей до створення доступного середовища у своїх громадах, щоб всі незалежно від віку, статі, соціального статусу, місця проживання чи будь-яких інших ознак, малий рівний доступ до участі в житті суспільства.

У межах Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні міністерства реалізують свої флагманські проєкти, що змінюють підходи до послуг, інфраструктури, транспорту, освіти, працевлаштування, культури, спорту та реабілітації. Це кроки до країни, де безбар’єрність поступово стає стандартом — у державних рішеннях, у громадах, у повсякденному житті.

Міністр культури та стратегічних комунікацій Микола Точицький представив проєкт «Інформація без бар’єрів» — один із пріоритетних для Міністерства. Мета — зробити суспільно важливу інформацію доступною для всіх, зокрема для людей з інвалідністю, дітей, іноземців та інших груп населення. За словами Міністра, йдеться не лише про державні послуги чи офіційні повідомлення, а й про медіаконтент загалом.

«Запровадження доступної комунікації впливає не тільки на мову офіційних повідомлень. Ці практики повинні трансформувати підхід до державної комунікації та посилити повагу до людей. Можливостей для навчання та обміну досвідом, дискусій про доступність комунікацій для різних груп має бути більше, аби ці зміни відбувалися швидше, а ефект їх впровадження був більш стійким», — сказав Микола Точицький, Міністр культури та стратегічних комунікацій України.
В рамках проєкту «Інформація без бар’єрів» понад тисячу працівників культурної сфери та медіа пройшли навчання з безбар’єрної комунікації, а вісім міністерств почали впроваджувати принципи простої мови. Значний інтерес до цієї теми підтверджує популярність освітнього серіалу «Простою мовою про складне» на платформі Дія.Освіта.

«Формування безбар’єрності в Україні — це шлях, який ми проходимо разом. Флагманські проєкти міністерств — це наші спільні кроки: з громадами, з бізнесом, з міжнародними партнерами. Ми поступово змінюємо підходи до послуг, будівель, транспорту, освіти, праці — щоб у кожному рішенні відчувалась повага до людини. Безбар’єрність — це коли можеш. І ми працюємо щодня, щоб це стало доступним для кожного і кожної в Україні», — Тетяна Ломакіна, Уповноважена Президента України з питань безбар’єрності

Кампанія реалізується в межах Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору та ініціативи першої леді України Олени Зеленської «Без бар’єрів» за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва і розвитку Німеччини (BMZ) через державний банк розвитку KfW.
Дізнайтесь більше про флагманські проєкти міністерств України в межах Національної стратегії.
Якщо ви хочете долучитись до комунікації про безбар’єрність — ви можете скористатись візуальним та сенсовим гайдом до кампанії та використати візуальні матеріали кампанії.